Stravování podle ročního období – Jaro

Přirozené je uzpůsobit svůj jídelníček ročnímu období a jednoduše jíst to, co v danou dobu zraje. Pokud člověk žije v rytmu přírody a stravuje se převážně z vlastní zahrady, přirozeně mu vyplývá jaké ovoce, zeleninu, plané rostliny či jiné plody v ten který čas má jíst. Jde a jednoduše si vše po uzrání utrhne.

Každé roční období přináší něco jiného. To co zrovna venku roste, je to, co našemu tělu prospívá. V létě náš organismus potřebuje zchladit (čerstvé ovoce a zelenina) se svým chladivým a neutrálním charakterem. V zimě je naopak potřeba zahřívat a vyživovat ledviny a upřednostňovat zahřívající potraviny mající teplejší charakter, kdy čerstvou zeleninu a ovoce omezíme na minimum.

Naši předci jedli hlavně to, co jim příroda sama nadělila, případně to, co sami vypěstovali či v přírodě nasbírali.

Bylo vypozorováno, že v jednotlivých částech roku, v určitém ročním období, se v našem těle energetizují a čistí určité orgány. K nim byly přiřazeny jednotlivé přírodní potraviny, které tento proces usnadňují a na daný orgán působí podpůrně. Těchto poznatků a pozorování, vycházejících z tisíce let starých (východních) systémů, můžeme i dnes využít v sestavování našeho jídelníčku.

Stravovat se v souladu s přírodou znamená, vybírat si potraviny podle tělesné soustavy jedince nebo právě probíhající roční doby, čímž dosáhneme toho, že organismus po celý rok oplývá dostatkem energie a tekutin a může splňovat všechny požadavky, které na něj klademe.

Je třeba vzít v úvahu i duševní stránku, kdy i naše emoce ovlivňují zdraví našeho organizmu.

 


Pět proměn energie v průběhu roku

Ve východní tradici se rok rozděluje na pět období, ke každému jsou přiřazeny určité orgány a podpůrná strava.

Jaro

V tomto období, kdy se budí příroda a rodí se nový život, vše je zelené, energie stoupá a s ní stoupá i energie našich jater. Na jaře jsou JÁTRA na vrcholu energetického náboje. A navíc se také OČIŠŤUJÍ. Prospívají jim jarní půsty a různé detoxikační aktivity, snížení tuku ve stravě. Tradičně se jim přiřazuje ZELENÁ barva a KYSELÁ chuť, která je stahující, díky čemuž uchovává v těle tekutiny.  Snižuje tělesnou energii.

Toto období odpovídá z hlediska TCM elementu DŘEVO. Z pohledu lidského vývoje DĚTSTVÍ. V rámci dne jaro představuje RÁNO. Je charakterizováno rychlým růstem a vývojem. Klimatické podmínky symbolizuje VÍTR. Játra jsou spojena se ŽLUČNÍKEM.

Játra zatěžují:
nevhodná, příliš tučná strava, nedostatek vitálních látek, chemicky nebo nevhodně upravené potraviny a nápoje, léky, kouření, alkohol.

Nemoci jater a žlučníku navozují negativní emoce: stres, hněv a zlost (i potlačená), zpracujme je v zájmu zdraví v pozitivní vlastnosti.

Játra posilují:

Pozitivní vlastnosti: VELKORYSOST a TOLERANCE

Ctnost: VDĚČNOST

Úkolem jater v organizmu je příjem a zpracování energie, hospodaření s tuky, detoxikace organismu. Játra také ovlivňují svalové napětí a zrak. Na jaře je ideální lehce stravitelná potrava kyselé chuti, zelené barvy, která podporuje energii jater.

Ideální podporou jater a žlučníku na jaře jsou také odlehčovací dny s vyloučením mléka a mléčných výrobků a bezlepková dieta. V tomto ročním období je třeba omezit solení.

Nejvhodnější kuchyňská úprava je napařování a blanšírování.

Vhodné potraviny na jaře:

Zvýšíme podíl zeleniny s energií rostoucí vzhůru.

Zelenina: naťová, zelená – pórek, řapíkatý celer, petrželka, kerblík, pažitka, jarní cibulky, klíčky, saláty, krátce kvašená zelenina (pickles), listová zelenina, řeřicha setá

Divoké byliny: lesní pažitka, mladé lístky pampelišky, česnek medvědí, polníček, šťovík, kopřivy, chudobky, bršlice, orsej před květem, zelený ječmen

Obiloviny: pšenice, špalda, z kulatozrnné rýže přecházíme na dlouhozrnnou, žito, loupaný oves, nahý ječmen (kroupy), bulgur (omletá pšenice špalda), ubíráme pohanku, zařazujeme více kukuřice v poměru 1:1, kuskus (těstovina z pšenice), celozrnné těstoviny, vločky, žitný kváskový celozrnný chléb

Luštěniny: bílé fazole, zelený i žlutý hrách, mungo

Ovoce: citronová a grepová šťáva, jablka, jablečný ocet. Nepoužívejte ve svém jídelníčku lihový ocet, ten organismus zatěžuje, ničí červené krvinky, silně ho překyseluje a demineralizuje.

Nápoje: zelený čaj, jarní bylinné čaje, zelený nápoj

Živočišné bílkoviny: zakysané mléčné produkty, slepičí vejce, kuřecí maso

Zdroj: http://www.cesta-zeny.sk/

Reklamy

2 thoughts on “Stravování podle ročního období – Jaro

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s